לאכול, לישון, ללמוד ביחד, ללמוד לבד – ולזכור שלחץ הוא גם דבר חיובי. אם גם אתם נלחצים לפני כל מבחן, הנה טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם חרדת בחינות.

איך להתמודד עם חרדת בחינות - טיפים ללמידה תחת לחץ

10 טיפים להתמודדות עם חרדת בחינות

1. חשוב להבין שאתם לא לבד: כולם חוששים לפני בחינה. אבל אם למדתם כמו שצריך לאורך כל הקורס, אין צורך לחשוש. חשוב להבין שמטרת הבחינה היא לא להכשיל אתכם, אלא לבדוק שאתם באמת מבינים ויודעים את החומר. 

2. אל תחכו לרגע האחרון. צרו לעצמכם הרגלי למידה מסודרים. מומלץ להתחיל ללמוד כשבוע לפני הבחינה, בכל פעם נושא או שניים, כך שביום-יומיים האחרונים יישאר לכם רק לעבור מהר על הנושאים המרכזיים. 

3. שאלו את עצמכם שאלות תוך כדי הלמידה. נסו להסביר לעצמכם את החומר הנלמד בשפה שלכם. אם תעשו זאת מספיק זמן לפני הבחינה, תוכלו להתייעץ עם המרצים שלכם ולבדוק אם ההסברים שלכם נכונים ומדויקים. 

4. למדו עם חברים לספסל הלימודים. ככל שהחומר מורכב יותר, למידה עם חברים יכולה לסייע. כאשר מנסים להסביר נושא לחברים, אתם לומדים את הנושא יותר לעומק ומחדדים את ההבנה שלכם, ולא רק את שלהם. 

5. למדו גם לבד. את השלב האחרון לפני הבחינה חשוב לעשות לבד. המטרה: לסכם לעצמכם את כל מה שאתם יודעים. נסו לחזור שוב על הדברים המרכזיים, לחזור על דברים שהיו מורכבים וקשים יותר, ולסיום - לחזור על דברים שאתם מבינים ויודעים היטב. 

6. מחקרים מראים שלחץ הוא לא בהכרח שלילי. כל עוד אתם יודעים לשלוט בו, הלחץ יכול להיות גורם מדרבן ועוזר להצלחה. שליטה בלחץ היא היכולת שלנו להבין מה קורה לנו ואיך אנחנו מרגישים, ולנסות להפיק מכך תועלת. למשל אם הלחץ גורם לדופק גבוה – פירושו גם אספקת חמצן טובה יותר למוח ומכאן חידוד המחשבה. במילים אחרות, העובדה שאתם לחוצים יכולה להיות יתרון ולא חיסרון. 

7. שמרו על תזונה טובה ומאוזנת. אפשרו לעצמכם הפסקות אוכל מסודרות. בזמן ההפסקות – אל תלמדו, אפשרו לעצמכם לנוח.  

8. רשמו ביומן מתי אתם לומדים, ולכמה זמן בכל פעם. תנו לעצמכם פרס קטן על הצלחה במשימה. 

9. שנו כמו שצריך. שינה חשובה מאוד - היא מאפשרת לגוף ולמוח להתאושש מהיום שעבר. מחקרים מראים שבזמן השינה שמוח שלנו עובר תהליכים של ניקוי והתפתחות. למעשה, שינה מחזקת את הזיכרונות ואת הלמידה שלנו. 

10. הימנעו מהשוואות לתלמידים אחרים בכיתה. כל אחד מהתלמידים מגיע עם רקע וניסיון שונים. כל אחד גם מגיע עם מטרה שונה ומוטיבציה שונה ללמידה. במקום להשוות את עצמכם לתלמידים אחרים, תנו לעצמכם קרדיט על ההצלחות שלכם. היזכרו איפה הייתם לפני שהתחלתם ללמוד - והיכן אתם היום. 

נכתב על ידי איתמר צוקרמן, ראש תחום הדרכה ב-HackerU.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה