וורדפרס היא מערכת ניהול התוכן מהפופולאריות ביותר. לפי הערכות שונות, כ – 20% מן האתרים ברחבי העולם עושים בה שימוש וכאשר מדובר בבלוגים, המספרים עולים כבר ל –  50%. הסיבה לכך היא שוורדפרס נבנתה במקור כמערכת להרצת בלוגים, ורק לאחר מכן התפתחה למערכת שלמה להקמת אתרים שמסוגלת להריץ כל סוג של אתר : החל מאתרי תדמית, דרך אתרי חדשות ומידע ועד לבלוגים מקצועיים. מדריך וורדפרס זה מיועד לתת לכם רקע כללי להיכרות עם המערכת.

לימוד וורדפרס בהחלט יכול להתבצע לבד תוך קריאה במדריכים באינטרנט או התנסות במערכת, ובכל זאת מי שרוצה ללמוד את התחום בצורה יותר מקצועית - יקבל בקישור מידע על קורס וורדפרס.

מדריך וורדפרס - מאפייני מערכת בסיסיים

בניית אתר וורדפרס

על מנת לבנות אתר וורדפרס יש צורך בכמה דברים בסיסיים: דומיין, אחסון והתקנה של מערכת וורדפרס כמובן. כיום רוב האחסונים מגיעים עם אפשרות התקנת וורדפרס בקלות ובלחיצת כמה קליקים בודדים. בניית אתר וורדפרס למעשה מתחילה בהתקנת המערכת ולאחר מכן העיצוב (התבנית), תוספים במידת הצורך, וכן הזנת התכנים לאתר.

ניהול באמצעות תפריטים ועורך טקסט עשיר

וורדפרס פועלת באמצעות מערכת של תפריטים ועורך טקסט הדומה מאוד לאופן בו כותבים טקסט בתוך וורד (עורך טקסט עשיר). אלו הופכים אותה למערכת קלה לעבודה וכמובן שיש לה תמיכה מלאה בעברית ושפות הנכתבות מימין לשמאל ולא רק משמאל לימין.

קוד פתוח

וורדפרס היא מערכת בקוד פתוח והמשמעות היא שקוד המקור שלה נמצא תחת נחלת הכלל וכל אחד יכול להוריד אותו אל המחשב ולעשות בו כרצונו, ועל כן גם לשפר את המערכת ולהתאים אותה לצרכיו. יחד עם זאת, על מנת להתקין את וורדפרס אין צורך להבין את הקוד בו היא כתובה (בשפת PHP). כל מי שיש לו קצת הבנה באופן בו אתרי אינטרנט פועלים, יכול להוריד את המערכת ולהתקין אותה על השרת שלו דרך תוכנת ניהול השרת או תוכנת FTP. (ישנה גם אפשרות לפתוח אתר Wordpress ב – Wordpress.com תחת מגבלות מסוימות).

תוספים

מעבר ליכולות הבסיסיות של וורדפרס איתן מגיעה המערכת, יש גם תוספים שונים הנקראים פלאגינים. התוספים הם אלו שמאפשרים לעשות כמעט כל דבר עם וורדפרס ולהרחיב את יכולותיה לכל כיוון שאפשר לחשוב אליו. לדוגמה, אם תמיד חלמתם לפתוח אתר מסחר אלקטרוני, יש תוסף מיוחד בשם woocommerce  שמאפשר לעשות בדיוק את זה. תוספים אחרים מאפשרים לעצב גלריות מיוחדות לתמונות, להתממשק מול כלים של גוגל, להוסיף מערכת פורומים, לנהל רשימות תפוצה, להפוך את האתר לאתר רספונסיבי ועוד ועוד...

 חלק גדול מן התוספים מגיעים בחינם וחלק מהם עולים כסף, אך בדרך כלל העלות הכוללת שלהם היא פחותה מאשר הוספת מודלים דומים לאתרים בקוד סגור (מכיוון שאז יש לפתח אותם במיוחד).

תבניות

לוורדפרס יש מבחר של עשרות אלפי תבניות שונות כשלכל תבנית מראה ייחודי משלה עם צבעים מגוונים. התבניות מתאימות לסוגי אתרים שונים. למשל, יש תבניות שמתאימות לבלוגים ולעומת זאת יש תבניות שמתאימות לאתרי מגזינים. התבניות נבדלות זו מזו בתכונות כגון :

  • מספר הטורים בהם תומכת התבנית
  • תמיכה בתפריטים וכותרות (Header) מותאמים אישית באתר, כולל אזורים שונים של תפריטים (לא לבלבל עם התפריטים של מערכת הניהול של וורדפרס)
  • תמיכה בפוסטים דביקים
  • תמיכה בתגובות בכמה רמות (Threaded Comments)
  • תמיכה בשפות הנכתבות מימין לשמאל כמו עברית
  • רספונסיביות והתאמה לניידים
  • ועוד...

מבנה של פוסטים ועמודים

בעוד פוסטים הם מעין דפי יומן וירטואלי שאותם מעלים ישירות לבלוג וכל אחד יכול להגיב עליהם, עמודים הם לרוב סטאטיים ולא ניתן להגיב עליהם. באמצעות שילוב בין עמודים לפוסטים אפשר ליצור אתרים שיש בהם גם בלוגים או בלוגים שיש להם גם דפי מידע כמו דפי אודות.

מבנה של קטגוריות ותגיות

המבנה הקטגורי מאפשר בדרך כלל לשייך כל פוסט לקטגוריה אחת או יותר וכך מי שרוצה לקרוא את כל הפוסטים בנושא מסוים, יכול לעשות זאת. ישנן גם תגיות שהן דומות באופיין לקטגוריות, אך במקום להיות מוצגות ברשימה, הן מוצגות בענן תגיות, שבו ככל שתגית מקושרת ליותר פוסטים, כך היא גם מוצגת בפונט גדול יותר.

ווידג'טים

ווידג'טים הם למעשה חלקי המערכת שבאמצעותם בונים את העיצוב הבסיסי לכל בלוג. לדוגמה, יש ווידג'ט שמציג לוח שנה, ווידג'ט שמציג ארכיון של פוסטים, וויג'ט שמאפשר להכניס טקסט חופשי ועוד. לכל תבנית יש אזורי ווידג'טים קצת שונים (אזור תחתון, אזור עליון, אזור צדדי וכו'), כך שבהחלט ייתכן שבאתרים מסוימים יהיו יותר ווידג'טים מאשר באתרים אחרים. תוספים מסוימים יכולים להוסיף ווידג'טים למערכת, אך וורדפרס מגיעה עם לא מעט ווידג'טים המותקנים בה מראש.

הרשאות

בוורדפרס אפשר להגדיר היררכיה של הרשאות. לדוגמה, חלק מהמשתמשים יהיו בעלי גישת ניהול ויקבלו גישה לכל הפוסטים במערכת, ואילו אחרים יהיו בעלי הרשאות של כתיבה בלבד ויוכלו לכתוב פוסטים בשמם בלבד.
 
במידה ותרצו לקחת את כל התחום הזה צעד אחד קדימה - תוכלו לקבל מידע נוסף קורס בניית אתרים וורדפרס – WordPress, של HackerU.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה